1932 382 0912

انواع سقف سازه ای

انواع سقف سازه ای مسلح:(سقف سیاک)برای اجرای سقف تیرچه بلوک،در زیر تراز سقف با تخته های نئوپان یک سطح تراز ایجاد شده سپس روی ان با بلوکهای یونولیتی وبا فواصل 10 سانتی متر از یکدیگر ،شکل کلی سقف تشکیل می شود.در مرحله بعد با قراردادن تیرچه بدون فندوله و سپس میلگرد حرارتی،میلگرد گذاری به انجام رسیده،سپس بتن ریزی انجام و پس از 7 روز قالب ها را باز و یونولیت ها را از سقف خارج می کنند.

سقف عرشه فولادیCSD

سقف عرشه فولادی سقف هایی هستند که با استفاده از دو عنصر ورق های فولادی گالوانیزه ذوزنقه ای شکل تحتانی به ضخامت 0.8 تا 2.1 میلیمتر و برشگیر ها که در این نوع سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد از سایر سقف ها متمایز می شود.

در کنار عرشه فولادی گالوانیزه ،ارماتور بندی و بتن ریزی روی عرشه انجام می شود.از بخش های اصلی سقف کامپوزیت عرشه فولادی باید به تیرهای فرعی مورد نیاز در بین تیرهای اصلی سازه اشاره نمود.

انواع سقف سازه ای

مراحل اجرای سقف عرشه فولادی بدین ترتیب می باشد:

دپو و انتقال به طبقات:ورق های کامپوزیت پس از انتقال به کارگاه و دپو در یک فضای کوچک،به کمک نیروی انسانی و بدون نیاز به ماشین الات  و تنها با کمک یک بالابر به تراز های مختلف طبقات منتقل می شود.البته وجود جرثقیل می تواند سرعت انتقال ورق ها را چند برابر کند.

جاگذاری عرشه های فولادی:این عرشه ها شامل گیره های نر و مادگی هستند که به راحتی توسط نیروی انسانی نیمه ماهر در یکدیگر چفت می شوند و پس از این مرحله ،رفت و امد در طبقات بسیار ساده می شود و سرعت کار به طرز قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

نصب گلمیخ و میلگرد:در محلی که عرشه های فولادی بر روی تیرها قرار گرفته اند،برای اتصال این دو از گلمیخ استفاده می شود و این عمل باعث کاهش وزن تیرهای فولادی مصرفی می شود.

بتن ریزی:پس از اتصال میلگردها بتن ریزی انجام می شود. ضخامت کم دال و یکنواختی سطح صفحات موجب خروج سریع هوا و ساده تر شدن عمل می شود.

انواع سقف سازه ای

سقف بتنی روفیکس:

این سیستم در واقع دال بتن ارمه مرکب بتنی(کامپوزیت)با قالب ماندگار روفیکس می باشد.روفیکس صفحه ای فلزی مشبکی است که دارای هفت ناودانی به شکل V و تعداد حداقل 7000 شبکه در هر متر مربع می باشد.

قالب فلزی روفیکس،نوعی قالب درجای مشبک فلزی است که تعداد پروفیل طولی به صورت موازی با فواصل مشخص به منظور تامین صلبیت خمشی در روی ان تعبیه شده است و مواد اولیه ان ورق روغنی یا گالوانیزه به ضخامت 0.7 میلی متر یا 0.8 مطابق با استانداردDIN1623-1 می باشد.

حتما بخوانید  جوشکاری صنعتی اسکلت

انواع سقف سازه ای

روش اجرای سقف روفیکس

نصب روفیکس بر روی تیرهای فرعی(ارتفاع بیش از 15 متر از کفبدون نیاز به شمع یا جک با ایمنی بالا)به صورتی که جهت پروفیل ها بر جهت تیرهای فرعی عمود باشد فاصله تیرهای فرعی حدودا بایستی یک متر باشد و برای بیش از ان نیاز به جک های نگهدارنده است.

در محل های قرارگیری گل میخ ها نیز قالب را سوراخ نموده و گل میخ را از این سوراخ عبور می دهیم تا تمام قالب بطور کامل در تماس با بال فوقانی تیرهای فرعی قرار گیرد.

نصب شبکه میلگرد بدون نیاز به اسپیسر بر روی روفیکس و جوش دادن برش گیر ها روی تیرها

بتن ریزی

انواع سقف سازه ای

دال بتنی تنیده:

سیستم های تنیده با استفاده از نیروی تنیدگی کابل در بتن ایجاد می شوند.

هدف سیستم های تنیده باربری بیشتر با استفاده از ایجاد یک نیروی مخالف در سیستم سازه می باشد.

استفاده از کابل های تنیده به دلیل مزایای سازه ای و اقتصادی در عصر حاضر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است.

انواع سقف سازه ای

تاریخچه:

استفاده مصری ها در 5000 سال قبل از تیغه های اهنی

440 سال قبل از میلاد:استفاده از اصول تنیدگی توسط یونانیان در ساخت کشتی های جنگی

ساخت بشکه های چوبی قدیمی توسط نوارهای فلزی کشیده شده

اولین استفاده رسمی از سیستم تنیدگی به سال 1920 باز می گردد.

انواع سقف سازه ای

مزایای سیستم تنیدگی

قابلیت ترکیب این سیستم با تمامی سیستم های موجود مانند بتنی،فولادی،کامپوزیت،پلاستیک و…

توانایی ایجاد دهانه های بزرگتر بدون نیاز به ستون

امکان ایجاد کنسول های بلند تر

کاهش وزن مرده سازه با کاربری یکسان

کنترل خیز و تغییر شکل در سازه ها

کاهش قابل ملاحظه در زمان و هزینه نیروی انسانی بواسطه کاهش مقدار مصالح

کاهش فوقالعاده در زمان ساخت وساز

انواع روشهای تنیدگی

روش پیش کشیدگی:کابل های فولادی در قالب جایگذاری ،کشیده و مهار می شوند سپس بتن ریزی انجام می شوند سپس بتن ریزی انجام می شود که در ساخت قطعات پیش ساخته بکار می رود.

روش پس کشیدگی:کابل های فولادی در قالب جایگذاری می شوند .پس از بتن ریزی و گیرش کافی مقاومت بتن ،کابلها کشیده و با مهار بند مهار می شوند.

انواع سقف سازه ای

انواع روشهای پس تنیدگی

سیستم غیر چسبنده تک رشته:منظور از غیر چسبنده بودن،عدم تماس مستقیم فولاد کابل با بتن بواسطه پوشش پلی اتیلنی ان می باشد.

سیستم چسبنده مسطح چند رشته:منظور از چسبنده بودن تماس کابل با بتن از طریق گروت ریزی در داکت که کابل در ان محصور شده است می باشد.

سیستم چسبنده مدور چند رشته که در پروژه های عظیم مانند پلها بکار می رود.

حتما بخوانید  تولید و اجرای عرشه فولادی

اصول سیستم تنیدگی

عملکرد کلی سیستم به شرح زیر می باشد:قرار دادن تاندون های تنیدگی خارج از جسمی(عموما بتن)که قرار است با این سیستم عمل کند.

اعمال نیروی تنیدگی به کابل ها و انتقال نیرو به سازه اصلی توسط انکوریج ها یا منحرف کننده ها

عناصر سازه ای تنیده

انواع سقف سازه ای

دال های بتنی تنیده

اجزای مختلف پلها

استفاده از تنیدگی در مقاوم سازی سازه ها

بالا بردن سازه های سنگین

ساخت اسکله ها

سازه های چادری

ساخت سیلو

انواع سقف سازه ای

سقف کوبیاکس

ایده طراحی: یک پرنده چگونه پرواز می کند؟

یکی از اساسی ترین مشخصه هایی که پرندگان را قادر به پرواز می سازد ساختار استخوان های انهاست .استخوان های یک پرنده با ساختاری فوق العاده موثر رشد می یابد .غشایی مستحکم با جداره ها و حفره های تودر تو که به گونه ای مناسب و حساب شده در محل خود قرار گرفته و پایداری معادل استخوان های پرنده می بخشد حاصل موثر است که جرم کمتری داشته و مواد سازنده کمتری دران مورد استفاده قرار می گیرد این ساختار سبک و مستحکم پرنده را قادر به پرواز می کند.

انواع سقف سازه ای

پیشینه کوبیاکس

مطالعات در زمینه سبک سازی و حذف بتن ناکارامد از سال 1985 در دانشگاه های المان و مجموعه شرکت های گروه فناوری های کوبیاکس در سال 1997 با همراهی مهندسین و متخصصینی از سوئیس و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا پایه ریزی و تاسیس شده است و اکنون تبدیل به یک مجموعه متخصص در مورد اسلب های تخت سبک با بتن مسلح شده است. این دانش از سال 1387 به صورت انحصاری در ایران و تعدادی از کشورهای منطقه در اختیار شرکت خانه سازی پارس مان سازه است.

انواع سقف سازه ای

مقایسه دال کوبیاکس با دال بتن توپر:

1)در دهانه های یکسان 30-35% کاهش وزن و5-10% کاهش ضخامت دال

2)در ضخامت دال یکسان کاهش وزن25-30% وافزایش دهانه 5%

3)وزن یکسان دال ها35-40% افزایش دهانه و40-45% افزایش ضخامت

انواع سقف سازه ای

ضوابط اجرایی

استفاده از این نوع سقف به شرط رعایت ضوابط و محدودیتهای ذکر شده در ساختمانهای دارای دیوار برشی بتن مسلح مجاز است.

این ضوابط تنها برای سقفهای کوبیاکس با گویهای کروی شکل کاربرد داشته و سقف با گوی با اشکال غیر کروی را شامل نمیشود.

مجموع بار مرده روی این سقف ها شامل پارتیشن ،کفسازی و نازک کاری محدود به 260 کیلوگرم بر متر مربع بوده ضمن انکه کاربرد این سقف تنها جهت پارکینگهایی که محل عبور اتومبیل سواری با حداکثر وزن 5.2 تن با بار متمرکز 1 تن مجاز است.

لازم است حداقل ضخامت بتن در اطراف گوی ها شامل بالاو پایین و مابین دو گوی متوالی حد اقل 5 سانتیمتر در نظر گرفته شود.

حتما بخوانید  جوشکاری با قوس الکتریکی

انواع سقف سازه ای

سقف یوبوت

در اواخر قرن بیستم میلادی ،مهندسین ایتالیایی با تحقیق بر روی سقف هایمختلف به ویژه دال های بتنی به جهت بهینه سازی ان و رسیدن به مقاومت مناسب در برابر زلزله و همچنین استفاده از دهانه های بلند و کاهش مصرف ارماتور و بتن ،سیستم دال مجوف Uboot  را ابداع و به دنیا معرفی کردند و با توجه به مزایای بارز ان ،در کشورهای مختلف جهان به ویژه کشور های اروپایی مورد استقبال قرار گرفته است.در ایران از این نوع سقف از سال 1387 مورد استفاده قرار گرفت.

سقف یوبوت بتن مسلح ،از دو لایه بتن مسلح تشکیل شده است که در بالا و پایین دال و به طور گسترده قرار می گیرد.

حد فاصل این دو لایه با نوعی بلوک که از جنس پلی پروپیلن می باشد،پر شده و جایگزین بتن یوبوت توخالی غیر سازه ای در وسط سقف خواهد شد.این محصول همانند بلوک های سفالی یا پلی استایرن دارای هندسه ی مکعبی اما مجوف می باشد که با توجه به نیاز پروژه و محاسبات طراحی ،ابعاد مختلفی دارند.

بتن سقف های یوبوت دارای روانی بیشتری نسبت به اعضای دیگر سازه باشد تا به راحتی زیر قالب های یوبوت حرکت کرده و سطحی صاف ایجاد نماید. این روانی بتن معمولا توسط افزودنی های فوق روان کننده که باعث ایجاد کاهش مقاومت نمی شوند ایجاد می گردد.

مراحل اجرای سقف یوبوت

بستن قالب تخت زیرین دال:تمام سطح دال بر روی سطح قالب با پوشش چوب و یا سیستم های مشابه پوشیده می گردد.

بستن شبکه ارماتور پایین دال:میلگرد های زیرین دال در دو جهت عمود بر هم طبق انچه محاسبه شده است قرار داده می شود.

چیدن قالبهای یوبوت با توجه به  نقشه های اجرایی:قالبهای یوبوت با فواصل مشخص توسط اتصال دهنده های افقی در کنار یکدیگر قرار داده میشوند.به علت وجود پایه های مخروطی در زیر قطعات یوبوت،ضخامت مورد نیاز زیر یوبوت تامین می گردد.

بستن شبکه ارماتور بالای دال:با قرار دادن میلگردهای افقی بالای یوبوت در دو جهت عمود بر هم به همراه میلگردهای تقویتی جهت کنترل برش و خمش ،مراحل میلگرد گذاری به پایان می رسد.

سقف های مجوف پیش ساخته پیش تنیده

سقف های مجوف پیش ساخته یا Hollow core slab از سیستم های پیش ساخته مرسوم در دنیا می باشد.

در این سیستم قطعات بتنی توخالی به دو صورت مسلح و معمولی در کارخانه ساخته شده و به محل حمل و نصب می گردد.

مهمترین مزیت استفاده از این سقف ها سبک سازی و اجرای دهانه های بزرگتر می باشد.