info@metal-deck.ir

1932 382 0912

اجرای صنعتی ساختمانها

اجرای صنعتی ساختمانها:یکی از راههای توسعه صنعت ساخت و ساز ،رویکرد جدی به اجرای صنعتی ساختمانها می باشد.فراهم اوردن شرایط فنی لازم برای اجرای بهینه ساختمان ها از طریق بالا بردن سطح دانش نیروی انسانی ماهر،بکار گیری فنون و ابزار و امکانات پیشرفته میسر است.

تعاریف

کارگاه ساخت:محلی مناسب که دارای امکانات و تجهیزات کافی برای عملیاتی مانند برشکاری،سوراخکاری،خمکاری و همچنین نیروی انسانی ماهر باشد به نحوی که ساخت قطعات تحت نظر گروه کنترل کیفی به صورت مطلوب انجام پذیرد.

نیروی انسانی ماهر:اعضای گروه ساخت و نصب که هر یک به تناسب وظیفه محوله باید دارای تخصص،تجربه،وتوان کافی بنا به تایید مراجع ذیربط باشند.

گروه کنترل کیفی:مجموعه ای از افراد واجد شرایط با تخصص و تجربه کافی در کاربرد استانداردهای ویژگی های هندسی و مکانیکی و شیمیایی مصالح فولادی،جوش،روشهای جوشکاری،عملیات ساخت و عملیات نصب که مجهز به وسائل لازم  برای اندازه گیری ویژگیهای مورد نظر باشند.

پای کار:محلی است که ساختمان فولادی در انجا بر پا می شود.اجرای صنعتی ساختمانها

نقشه های محاسباتی:نقشه هایی هستندکه مشخصات کلیه پروفیلها و مقاطع سازه از قبیل ابعاد کلی مقطع ،فاصله محور به محور ستونها و تراز روی تیرها و سایر ابعاد کلی سازه و اجزای ان قید شده باشد به نحوی که با استناد به انها بتوان نقشه های کارگاهی را تهیه نمود.این نقشه ها همچنین حاوی اطلاعات کلی در مورد اتصالات جوشی و پیچ و مهره ای وسایر اطلاعات ضروری مهندسی می باشد.

اجرای صنعتی ساختمانها

نقشه های کارگاهی:نقشه هایی است که بر اساس نقشه های محاسباتی برای سهولت اجرا تهیه می گردد.این نقشه ها دارای جزئیات مفصلتری نسبت به نقشه های محاسباتی می باشند.در این نقشه ها برای هر عضو یک شماره تعیین می گرددو جزییات دقیقتری برای این عضو با ذکر کلیه ابعاد هندسی ان با مقیاس مناسب ترسیم می گردد.همچنین کلیه اتصالات با ذکر مواردی مانند ابعاد و طول و نوع جوش و یا تعداد و اندازه و طول پیچ و مهره به طور کامل ترسیم می گردد.این نقشه ها معمولا توسط سازنده اسکلت فولادی متناسب با امکانات و تجهیزات لازم تهیه می شود و فهرستی از مشخصات و مقدار کلیه قطعات ضمیمه انها خواهد بود.

حتما بخوانید  جوشکاری با قوس الکتریکی

نقشه های نصب:نقشه هایی است که توسط سازنده اسکلت فولادی تهیه و برای نصب اعضا در محل خود و در پای کار استفاده می شود.این نقشه ها اطلاعات کافی در مورد نصب هر قطعه و موقعیت ان نسبت به قطعات دیگر را مشخص می نماید.

ناظر:اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که کلیه عملیات اجرایی مطابق نقشه ها و مشخصات فنی مصوب ،تحت نظر انها انجام می پذیرد.راهنمایی ها و دستور کار های ناظر مکمل نقشه ها و مدارک فنی است.ناظر باید ارتباط کافی و مستمر با طراح و تهیه کنندگان مدارک فنی پروژه داشته باشد.

مراحل کنترل کیفیت:مراحلی از کار است که در پایان این مراحل برای ورود به مرحله بعدی تاییدیه مرحله قبل توسط اشخاص یا موسسات مسئول کنترل کیفیت ضروری است.این مراحل شامل مراحلی مانند تهیه مواد،برش،مونتاژ،جوش،تمیزکاری،رنگ،و نصب و غیره می باشد.کم یا زیاد کردن تعداد این مراحل بنا به نظر دستگاه های فوق الذکر مقدور است.

اجرای صنعتی ساختمانها

دسته بندی قطعات فلزی:از نظر این مقررات ،قطعات سازه های فولادی به شرح زیر می باشد

پیچ های مهاری داخل بتن-صفحات کف ستون-ستونها-تیرها-بادبندها-خرپاها-لاپه ها-دستک ها-کلاف دیوارها-پیچ و مهره و پرچ و پین اعم از موقت یا دائم-اتصالات

قطعات یا اعضای فلزی دیگری که در نقشه ها وجود دارند از نظر این مقررات جزئی از سازه فولادی محسوب نمی شوند.از قبیل:صفحات مشبک کف-فلزات تزئینی یا یراق الات -دودکش ها

تقسیم بندی شیوه های اجرایی در ساختمانهای فولادی اجرای صنعتی ساختمانها

ساختمانهای فولادی از نظر شیوه اجرا به سه دسته تقسیم می شوند:

الف)پیش ساخته:ساختمانهای فولادی که قطعات ان به طور کامل در کارگاه ساخت ،مونتاژ و جوشکاری می شوند و اتصال انها برای نصب در پای کار انجام می پذیرد.

حتما بخوانید  مقایسه سقف عرشه فولادی‌

ب)نیمه پیش ساخته:ساختمانهای فولادی که برخی از قطعات ان در کارگاه ساخت ،مونتاژ و جوشکاری می شوند و بقیه قطعات در پای کار ساخته شده و نصب می شوند.

پ)درجا:ساختمانهای فولادی که کلیه قطعات ان در پای کار برشکاری و مونتاژ و جوشکاری شده و به وسیله اتصالات جوشی نصب می شوند.

اجرای صنعتی ساختمانها

فولاد

ویژگیهای شیمیایی و مکانیکی و روش ازمایش انها برای فراورده های فولادی گرم نوردیده باید مطابق استاندارد ملی ایران شماره 1600 باشد.

پیچ و مهره:تا زمان تهیه استانداردهای ملی ایران،ویژگی های شیمیایی و مکانیکی و هندسی پیچ و مهره و واشر باید با استانداردهای مرتبط بین المللی(iso) منطبق باشد.

الکترود جوشکاری

ویژگیهای الکترود مصرفی برای جوشکاری باید با استاندارد 871 ایران منطبق باشد.

نقشه ها و مدارک فنی

هر ساختمان فولادی لازم است دارای مجموعه ای از نقشه های محاسباتی،نقشه های کارگاهی،نقشه های نصب و مدارک مربوط به مشخصات فنی خصوصی باشد.با توجه به اهمیت و پیچیدگی هر ساختمان ممکن است تعدادی از این مدارک مورد نیاز نبوده و یا با هم ادغام گردند.

لازم است نقشه های محاسباتی به همراه مدارک مربوط قبل از اغاز هر گونه عملیات اجرایی اماده باشد.اجرای صنعتی ساختمانها

نقشه های کارگاهی و نقشه های نصب می توانند به تناسب عملیات اجرایی تحویل ناظر شود.ناظر پس از مطالعه از نظر کامل بودن اطلاعات اجرایی،ان را پس از تصویب به سازنده ابلاغ میکند.

مشخصات فنی عمومی و خصوصی باید حاوی کلیه اطلاعات لازم برای اجرای پروژه با کیفیت صحیح و مطلوب باشد.قسمتی از این مشخصات ممکن است در حاشیه نقشه ها قید شود یا بصورت دفتر چه های مجزا به سازنده تحویل گردد.

حتما بخوانید  پیمانکار سقف عرشه فولادی