info@metal-deck.ir

1932 382 0912

اجرای سیستم ساختمانی LSF

 اجرای سیستم ساختمانی LSF یک سیستم ساختمانی با قابلیت تولید صنعتی ،پیش ساختگی و نیمه پیش ساختگی با استفاده از اتصالات خشک است.بر اساس تجربه کشورهای پیشرو معمولا می توان یک ساختمان دو طبقه متعارف را در عرض چهار روز تا مرحله نازک کاری که در مقابل بارندگی محفوظ شود،اجرا نمود.این مسئله از ان جهت مورد توجه قرار می گیرد که ساختمان سازی کشور اغلب تحت تاثیر شرایط جوی خاص مخصوصا شرایط خاص فصل زمستان است.پتانسیل های مناسب این سیستم ساختمانی برای پیش سازی با توجه به نوع قطعات و اجزائ تشکیل دهنده  سیستم سبب شده است که بر پا کردن ان در محل کارگاه سریع و اسان شود و این ویژگی با توجه به کمبود مسکن ،ساختمانهای غیر مسکونی و نیز ضرورت پاسخگوئی سریع به نیازهای بخش ساختمان سازی بسیار مناسب خواهد بود.

اجرای سیستم ساختمانی LSF یک سیستم ساختمانی با قابلیت تولید صنعتی ،پیش ساختگی و نیمه پیش ساختگی با استفاده از اتصالات خشک است. طوری برنامه ریزی شده است که بیشتر کارهای پیچیده ساخت و ساز در کارخانه و یا خارج از کارگاه انجام می گیرد.بر این اساس کارگران نیمه ماهر در کارگاه برای نصب این سیستم ساختمانی مورد نیاز است.این موضوع بدلیل کمبود کارگران ماهر در صنعت ساختمان سازی در کشور قابل توجه می باشد.

یکی از تفاوتهای مهم سیستم های رایج در کشور با این سیستم ساختمانی ،مربوط به خشک بودن اتصالات این اجرای سیستم ساختمانی LSF ساختمانی می باشد.در روشهای رایج ساختمان سازی کشور تقریبا کلیه مراحل اجرا با روشهای تر انجام می گیرد.مانند به کار گیری ضخامت قابل توجهی از ملات گچ و خاک برای در اوردن سطوح صاف بر روی مصالح ساختمانی اجر و غیره است.این در حالی است که در این سیستم ساختمانی با نصب انواع تخته های ساختمانی به ویژه تخته گچی بر روی اسکلت بنا(استاد رانرها)  سطوح صیقلی و اماده برای رنگ کاری می توان در اختیار داشت.

-گرچه سیستم ساختمانی LSF یک سیستم تولید صنعتی است.ولی این سیستم طوری برنامه ریزی و طراحی شده است که کار ساخت و ساز ان ساده تر از روش های رایج ساختمان سازی در کشور صورت می گیرد،اشکالات ساخت براحتی قابل برطرف شدن هستند،بدلیل سبکی قطعات و نوع عملیات ساخت و ساز ،ماشین الات و ابزار الات سنگین(بالابر و دستگاه جوش)کمتری مورد نیاز است.بنابراین به دلیل سادگی کار ،کارگرانی که تجربه کار با این سیستم ساختمانی را ندارند،ولی تجربه کار با ساختمانسازی را دارند می توانند با چند ساعت اموزش ،فنون مربوط به این سیستم ساختمانی را براحتی یاد بگیرند.

حتما بخوانید  قیمت گل میخ عرشه فولادی

طبق روال  در سیستم های رایج ساختمان سازی در کشور ،کارگذاری تاسیسات با استفاده از شکاف و برش در دیوارهای کار شده انجام می شود در صورتیکه در اجرای سیستم ساختمانی LSF برای کارگذاری تاسیسات در بنا سوراخ های لازم در قطعات تشکیل دهنده سیستم ساختمانی (استادها)در کارخانه بر اساس طراحی انجام شده صورت می گیرد.این شیوه برخورد سبب می شود زمان ساخت سیستم تقلیل یافته و همچنین کیفیت کار بهبود یابد.

رفتار سیستم در شرایط زلزله

بخشهای وسیعی از کشور را مناطق زلزله خیز تشکیل داده اند و از طرفی بسیاری از شیوه های ساخت و ساز رایج در کشور تجربه خوبی برای مقابله با زلزله از خودشان نداده اند.در صورتیکه سیستم ساختمانی سبک فولادی LSFبدلیل سبکی ،سیستم مناسبی برای مقابله با زلزله است.بنابر این با توجه به عملکرد مناسب این سیستم ساختمانی در مقابل زلزله می تواند روش ساخت و سازمناسبی برای صنعت ساختمان سازی در کشور قلمداد شود.

-بر اساس تجربیات کشورهایی که از این سیستم استفاده میکنند،وزن این سیستم ساختمانی تقریبا یک دوم الی یک سوم سیستم های متداول سنتی است،و از انجا که بار زلزله بستگی به بار مرده ساختمان دارد،بنا براین استفاده از سیستم ساختمانی LSF می تواند مشکل زلزله را کمتر کند.

-نماسازی در سیستم ساختمانی سبک فولادی LSFمستقیما  به المان های استراکچر بنا (استادرانرها)اتصال داده می شود.استفاده از این نوع نماسازی علاوه بر کاهش وزن ساختمان ، خطر خرابی و ریزش نما را در زمان وقوع زلزله به دلیل نوع اتصالات به کار رفته در مقایسه با روش های رایج ساخت و ساز به حداقل می رساند.

اغلب اتصالات معمول در اجرای سیستم ساختمانی LSF پیچی ، پرچی و بعضی وقتها به صورت جوشکاری در کارخانه است این نوع اتصالات با توجه به انعطاف پذیری انها توانایی خوبی برای تحمل نیروها و لنگرهای خمشی می باشند، در صورتیکه اغلب اتصالات در روشهای ساختمان سازی متداول در کشور توسط کارگران غیر ماهر در محل اجرای پروژه و با کیفیت پایین انجام می شود مطالعات نشان می دهد این شیوه کار سبب گسیخته شدن اتصالات تحت بارهای زلزله می شود. بنابراین به کار گیری سیستم های ساختمانی با استفاده از اتصالات صحیح و با کیفیت، اسیب پذیری ساختمان ها در برابر نیروهای غیر منتظره مثل زلزله را کاهش خواهد داد.

کیفیت ساخت در سیستم ساختمانی LSF

حتما بخوانید  قیمت سقف عرشه فولادی

ساختمان سازی کشور،با استفاده از شیوه های رایج ساخت وساز دارای مشکلات کیفی و کمی است. از انجا که سیستم ساختمانی LSFدر کارخانه با امکان کنترل مناسب تولید می شود،مطمئنا کیفیت کار در مقایسه با سیستم های رایج ارتقا خواهد یافت.

مصالح ساختمانی و روشهای ساخت وسازبه کار رفته در اجرای سیستم ساختمانی LSF،امکان دستیابی به استانداردهای لازم مانند:حفاظت ساختمان در برابر اتش سوزی ،تبادل حرارتی و اکوستیک را دارا است.در صورتی که در اغلب سیستمهای رایج ساخت و ساز در کشور ،استانداردهای فوق رعایت نمی شوند.اما با توجه به تاکید مقررات ملی ساختمان جدید در کشور و مسئولین،مبنی بر رعایت اینگونه موارد ،به کار گیری سیستم ساختمانی مانندLSF می تواند بخش قابل توجهی از این نیاز ها را برطرف نماید.

بررسی هزینه های ساخت و ساز

احتمالا عدم اشنایی متخصصین و سازندگان ساختمان با سیستم ساختمانی LSFدر کشور،در ابتدای به کار گیری این سیستم ساختمانی کشور را با مشکلاتی مواجه خواهد نمود.چیزی که در سایر کشورها هم اتفاق افتاده بود اما تجربه همان کشورها نشان داده است که بعد از مدت کوتاهی کاستی های فوق بر طرف خو.اهد گردید.

از طرفی ارزان بودن نیروی کار در ایران،احتمال صرفه جویی در هزینه های ساخت وساز سیستمهای ساختمانی تولید صنعتی از جمله LSF را در کشور کم رنگتر می کند.ولی افزایش سرعت ساخت از دو نظر می تواندموجب تشویق برای به کار گیری شیوه ساخت وساز سیستم ساختمانی LSF شود:یکی برای جوابگویی سریع به کمبود های موجود در بخش ساختمان در کشور،دیگری برای جلوگیری از تاخیر در ساخت و سازها ،زیرا طولانی شدن مراحل ساخت باعث افزایش هزینه ساخت می شود.

باید توجه داشت صرفه اقتصادی اجرای سیستم ساختمانی LSF ناشی از تولید انبوه قطعات ان است.امارهای موجود نشان می دهندکمبود های زیادی در بخش ساختمان در زمینه مسکونی و غیر مسکونی وجود دارد.از سوی دیگر برای رفع این کمبودها و حل مشکل کیفی ساختمانهای موجود در کشور نیاز به تولید انبوه ساختمان وجود دارد.مطالعات نشان می دهند،این سیستم ساختمانی از نظر طراحی و اجرا برای تولید انبوه و همچنین برای تک سازی سیستم مناسبی است.

مزایای زیست محیطی سیستم ساختمانی LSF

از مهمترین دلایل رشد سریع و مورد توجه قرارگرفتن این سیستم ساختمانی در ساخت و ساز ساختمان با انواع کاربری های گوناگون در جهان ،مزایای زیست محیطی این سیستم ساختمانی است.مطالعات و تحقیقات در این زمینه در مناطق مختلف نشان داده است این سیستم ساختمانی به دلایل ذیل دارای شرایط مناسب برای پاسخگویی به مشکلات زیست محیطی موجود در صنعت ساختمان سازی است:

حتما بخوانید  مسائل اکوستیکی در ساختمان

-به کارگیری این سیستم ساختمانی سبب صرفه جویی در مصرف انرژی و مصالح ساختمانی در مراحل ساخت و ساز و بهره برداری می شود.

عدم توجه به عایق کاری حرارتی در روش های ساختمان سازی رایج سبب هدر رفتن انرژی زیادی می شود.در صورتی که در این سیستم براحتی  می توان عایق حرارتی مورد نیازرا در جداره های خارجی بنا کار گذاشت.

مواد اصلی و مصالح ساختمانی مورد استفاده در این سیستم ساختمانی فولاد است.که این مواد قابل بازیافت است.بنابراین به کارگیری ان کمک زیادی در جلوگیری از مصرف بی رویه مواد اولیه موجود در طبیعت  ودر نهایت کمک موثری به حفظ محیط زیست خواهد کرد.

استفاده از این سیستم ساختمانی کیفیت ساخت و ساز ساختمان را در مقایسه با سیستم های رایج ساخت و ساز بالا خواهد برد و در نتیجه طول عمر ساختمانها بیشتر خواهد شد.همچنین این امر استفاده بهینه از منابع موجود  راسبب خواهد شد.

اصولا بیشترین حجم ساخت و ساز،در شهر های پر جمعیت رخ می دهد.بر این اساس شیوه های رایج ساخت و ساز در بسیاری از مواقع اسایش را از همسایگان محل اجرای پروژه سلب می نماید.استفاده از سیستم ساختمانی LSF به دلیل سرعت بالای انجام کار ،سبک بودن اجزا و استفاده محدود از ماشین الات سنگین این مشکل را کمتر خواهد داشت.از طرفی قطعات ساختمانی در زمان بر پا کردن بنا به کارگاه حمل می شوند.بنا بر این  برای انبار کردن قطعات در سایت پروژه به محل کوچکتری نیاز خواهد بود.

بر اساس مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که سیستم ساختمانی LSF پتانسیل مناسبی برای تولید صنعتی و سبک نمودن بنا با حفظ کیفیت ان دارد.در صورتی که با معیارهای در نظر گرفته شده به کار گرفته شود می تواند تاثیرات بسیار مثبتی در صنعت ساختمان سازی کشور ایجادکند.البته این تکنیک ساخت وساز در حد دیوارهای جداکننده توسط شرکت های ساختمانی در کشور متداول است.و خوشبختانه روز به روز در حال گسترش است.وجذابیت بیشتری برای مصرف کنندگان ،بر اساس دلایلی که به انها اشاره شد،ایجاد می کند.

بر این اساس و با توجه به شرایطی که با ان مواجه هستیم(مشکلات روش های رایج ساخت و ساز)سیستم ساختمانی سبک فولادی قاعدتا باید خیلی سریع تر و گسترده تر از دیوارهای غیر باربر خشک جایگاه مناسب خود را در صنعت ساختمان سازی کشور پیدا کند.