1932 382 0912

مجری گل میخ

عرشه فولادی

مجری گل میخ عرشه فولادی:دانستن و شناختن اتفاقات و مخاطرات احتمالی ناشی از جوشکاری و اطلاع از روشهای حفاظتی انها برای یک جوشکار بسیار حائز اهمیت است.لذا ذیلا اصول کلی اعمال حفاظتی مربوط به وسایل  و لوازم جوشکاری باید به هنگام کار رعایت نماید شرح داده می شود:

عرشه فولادی

ماشینها و دستگاه ها:

با توجه به تنوع عمل جوشکاری در کلیه واحد های مختلف صنایع،ماشین ها و دستگاه های جوشکاری اصولا در معرض همه نوع مخاطرات قرار می گیرند و در مقایسه با سایر وسایل الکتریکی که برای ایجاد قدرت جهت مقاصد عادی بکار می روند چندان مورد توجه و مراقبت کارشناسان قرار نمیگیرند.لذا جوشکار باید در درجه اول،اطمینان حاصل کند که این ماشینها در مقابل تماس تصادفی با سایر وسایل کارگاهی محفوظ شده است.

اپراتور جوش گل میخ هرگز نباید به نصب یا تعمیر ماشینهای جوشکاری مبادرت نماید و این کار باید به کارشناس برق ورزیده ای واگذار گردد.از انجایی که ماشینهای جوشکاری از محل یک کار به کار دیگری منتقل می گردند بنا براین باید پریزهای برق راحت و مناسبی در محل عملیات جوشکاری پیش بینی شده باشد.

مجری گل میخ عرشه فولادی

در مواردیکه از موتورهای بنزینی در داخل ساختمانها و فضاهای سر بسته استفاده می شود باید فوق العاده دقت کرد که لوله اگزوز به هوای خارج هدایت شود در غیر اینصورت ممکن است دی اکسید کربن و یا سایر گازهای سمی با چنان غلظتی در فضا جمع شود که برای کارگرن زیان اور باشد.

ترانسفورماتورها معمولا با هوا خنک می شوند.اگر ترانسفورماتوری با مایع خنک شود باید مایع خنک کننده ان قابل اشتعال نباشد.ترانسفورماتورها را نباید در موقع جوشکاری به مدار روشنایی وصل کرد.

کابلها:

در صورتی که اتصال چند قطعه کابل به یکدیگر ضرورت پیدا کند اتصال دهنده های کابل زمین و کابل انبر باید عایق باشند.در کارهای بزرگ احتمالا مقدار قابل ملاحظه ای کابل ازاد و هرز در اطراف کارگاه قرار میگیرد،نگهداری این کابلها را در وضع منظم و دور از مکانهایی که احتمالا موجب اسیب دیدگی یا سکندری خوردن و سقوط اشخاص می شوند باید به جوشکاران اموزش داده و در جاهاییکه امکان پذیر باشد،کابلها را به ارتفاع مناسبی که عبور اشخاص و وسایل نقلیه از زیر انها ممکن باشد منتقل کنید که بهتر است کابل ها را بالای سر اویخت.

کابلهای جوشکاری معمولا در معرض مخاطرات جدی قرار میگیرند زیرا ممکن است در کارهای ساختمانی اجسام سنگین روی انها بیفتند یا به گوشه های تیزی کشیده می شوند.از انجایی که کابلهای جوشکاری مخصوص با عایق های عالی ساخته می شوند باید از انها به نحو شایسته ای مراقبت نمود.

کابلهای جوشکاری را باید در جاهای خشک و دور از چربی و گریس نگهداری کرد و در هنگام کار،انها را باید طوری قرار داد که در مسیر اب یا روغن قرار نگیرند و فضاهایی که در انها جوشکاری بطور دائم انجام می گیرد باید سیم کشی دایمی شده و پریز کافی داشته باشند.

مجری گل میخ عرشه فولادی

انبر الکترود:

اگر انبر الکترود و کابل متصل با ان کاملا عایق نشده باشد،جوشکار هنگام بیرون اوردن دستکش های خود یا مرطوب  شدن لباس کار در معرض خطر برق زدگی قرار خواهد گرفت.

انبرهای جوشکاری معمولا هنگام کار داغ می شوند،معمولا علت گرم شدن انها این است که انبرهای کوچک را برای جوشکاری های بزرگ مورد استفاده قرار می دهند یا کابلها به طور صحیح به انبر وصل نمی کنند و یا اتصال زمین محکم بسته نمی شود که باید نکات مذکور توجه نمود و در هر نوع کار از انبر مناسب ان کار استفاده شود.اگر انبری گرم شود باید با سیستم مخصوص خنک گردد و یا برای هر جوشکار دو انبر در نظر گرفت تا یکی از انها در حال کار باشد و دیگری در معرض هوا خنک شود.از فرو بردن انبر های داغ در اب باید جدا جلوگیری نمود.

حتما بخوانید  گلمیخ(برشگیر)

مجری گل میخ عرشه فولادی

حفاظت در مقابل برق:

قبل از کار باید یقین حاصل کرد که ماشینهای جوشکاری بصورت صحیح به سیم اتصال زمین وصل شده باشند.اگرچه در انبرهای جوشکاری عایقهای مناسبی مورد استفاده قرار گرفته و پوشش الکترودها نیز عایق اند با این حال جوشکار هنگام تعویض الکترود ها و یا هر موقع دیگری که شعله قوس خاموش باشد،ممکن است که در معرض ولتاژ مدار قرار گیرد.لذا جوشکار باید از ایستادن روی زمین مرطوب اجتناب کند.

خطر برق گرفتگی:

در مواقعی از سال درجه حرارت و میزان رطوبت هوا افزایش می یابد که در این شرایط ذخیره قوای بدنی کارگران کم شده و مقاومت پوست که در نتیجه تعرق زیاد و اشباع لباس کار است کاهش می یابد.در اثر ترکیب این عوامل احتمال برق گرفتگی نیز افزایش می یابد.

مجری گل میخ عرشه فولادی

عرشه فولادی

اشعه زیان اور:

شعله قوس الکتریکی جریان شدیدی از اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز بوجود می اورد که برای چشمی که مدام و مکرر در معرض ان قرار گیرد زیان اور است،لذا باید در تمام مدت استقرار شعله هم موقع جوشکاری و هم موقع تماشا یا نظارت به عمل جوشکاری وسیله ای مانند شیشه های مخصوص برای حفاظت کامل چشم بکار برد.اشعه ماورای بنفش معمولا جز در مواردی که چشم به طور مدام در معرض ان قرار گیرد موجب اسیب دائمی به چشم نمی شودبلکه تاثیر موقتی که ممکن است بسیار دردناک باشد بر چشم دارد و اشعه مادون قرمز اشعه حرارتی طیف است و جز در مواقعی که چشم مدت زیادی در معرض ان قرار می گیرد موجب زیان و اسیب دائمی نمی شود.

فاصله ای که می توان از انجا بدون اسیب دیدگی چشم به شعله الکتریکی نگاه کرد معلوم و مشخص نیست.شدت اشعه ماورای بنفش متناسب با عکس مجذور فاصله میان منبع نور و چشم تغییر می کند با این حال معلوم نیست چه موقعی مخاطرات ان به صفر می رسد.واین فاصله در واقع به حساسیت چشم اشخاص بستگی دارد.

اثر مستقیم قوس الکتریکی به سوختگی افتاب شباهت داشته و ممکن است بسیار ناراحت کننده و دردناک باشد اما موجب اسیب دائمی نمی شود.

مجری گل میخ عرشه فولادی

وسایل حفاظت شخصی:

به علت شدت اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز شعله قوس الکتریکی ،جوشکار و حتی دستیارش بهتر است از نقاب یا سربند استفاده نمایند که پوست صورت و گردن را محافظت نماید و به شیشه صاف و مناسبی که چشم را کاملا محافظت کند مجهز باشند.در انتخاب شیشه باید به تجارب ازمایشگاهی متوسل گشت زیرا انتقال اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز را بوسیله بازرسی چشمی نمی توان مشاهده کرد.

حتما بخوانید  تولید و اجرای عرشه فولادی

تمامی نقابهای دستی و سربند باید با شیشه پوششی برای محافظت شیشه های صافی از ذرات فلز گداخته و جرقه مجهز باشند و هر وقت روی شیشه پوششی را مقدار زیادی جرقه و ترشحات فلز گداخته گرفت و موجب اختلال دید گردید ،باید انرا دور انداخت.

چون شیشه های نقابها رنگی و کاملا کدر هستند لذا جوشکار باید موقع قلم زدن و پاک کردن گرده های جوش نقاب را از صورتش کنار زند،این عمل اتفاقات و مخاطراتی را برای چشم غیر مسلح ممکن است به دنبال داشته باشد.لذا استعمال وسیله حفاظتی اضافی را ایجاب می نماید که معمولا عینک های مخصوص می باشند،نیز این عینک ها جزئی از نقاب سربند را تشکیل می دهند.

دستیارانی که با جوشکارها کار میکنند باید به عینک و دستکش و چنانچه در معرض شعله قرار گیرند به نقاب سربند یا دستی مجهز باشند.

به علت حرارت بسیار زیاد شعله و پراکنده شدن قطرات فلز گداخته به اطراف استفاده از پیش بند های ازبستی  یا چرمی و یا مواد مشابه انها ضروری است و برای حفاظت دستها و بازوها باید دستکش های چرمی ساقه بلند پوشیده و یا از بازوبندهای مخصوص استفاده  کرد و هنگام جوشکاری بالای سر شانه ها را نیز بوسیله روپوشی از چرم یا ماده مناسب دیگری محافظت نمود.گاهی برای جلوگیری از سوختن سر،زیر نقاب سربند عرق چین های مخصوص به سر میگذارند.

مجری گل میخ عرشه فولادی

جوشکاران و دستیارانشان باید پوتین هایی که قوزک پا را می پوشاند و زبانه های انها مانع ورود ذرات فلز گداخته و جرقه ها بداخل ان و سوختن پا می شود به پا کنند،برخی اوقات برای جلوگیری از ورود مواد مذاب به داخل کفش از زنگار نیز استفاده می کنند.

لباس پشمی در جوشکاری بهتر و ایمن تر از لباس نخی است زیرا به سهولت لباس نخی اتش نمی گیرد.جوشکاران باید از پوشیدن لباسهای کار اغشته به روغن جدا خوداری کنند.

خطرات بهداشتی:

تجربه نشان داده است که اگر جوشکاری در فضای ازاد یا در کارگاههایی که تهویه مناسب صورت می گیرد ،انجام شود و مواد غیر سمی نیز موجود نباشد،جوشکاری هیچ تاثیر زیان اوری بر روی شخص جوشکار ندارد.اما در جاهایی که غلظت دودها ،گازها و بخارات حاصله از جوشکاری با شعله قوس الکتریکی به حد زیان اوری می رسد برای دور ساختن این مواد باید دستگاه تهویه محلی پیش بینی کرد.

برای جوشکاری در فضای سربسته و مکانهایی که مواد سمی با غلظت زیاددر انها جمع می شوند توصیه می شود از ماسکهای تنفس با دم و بدون دم ویا دستگاه های تنفسی اکسیژن استفاده کرد.

مجری گل میخ عرشه فولادی

جلوگیری از اتش سوزی:

بهتر است تا حد امکان عمل جوشکاری در مکانهای ثابتی که عاری از خطرات اتش سوزی باشند انجام گیرد.اطاقک های جوشکاری را باید از مواد قابل اشتعال پاکسازی نمود.اتش سوزی ها بیشتری در نتیجه استعمال دستگاه های جوشکاری قابل انتقال ایجاد می شوند قبل از شروع جوشکاری با وسایل و دستگاه های قابل انتقال باید محل کار از طرف مسئولین اگاه  واحد ایمنی و اتش نشانی بازدید شود تا معلوم شود چه وسایل حفاظتی درمقابل اتش سوزی مورد نیاز است .بهتر است قبل از شروع جوشکاری اجازه کتبی از سرپرست جوشکاری یا یکی از اعضای واحد ایمنی و اتش نشانی و یا شخص ازموده و متخصص دیگریکسب شود.کسب این اجازه نامه معمولا در جاهایی که خطر ایجاد حریق وجود دارد حایز اهمیت است.

حتما بخوانید  ایمنی کار در حین اجرا

هرگز نباید اجازه داد که جوشکاری در اطاق های محتوی غبار ها و مایعات و بخار های قابل اشتعال و یا نزدیک انها در داخل مخازن و ظروف سربسته دیگری که محتوی مایعات قابل اشتعال بوده است انجام گیرد مگر اینکه قبلا تمام مخاطرات اتش سوزی و انفجار از بین برده باشند. اگر جوشکاری در این مکانها ضرورت پیدا کند باید انها را کاملا تهویه کرد و در حین انجام عمل جوشکاری برای جلوگیری از تجمع و تمرکز گازهای قابل انفجار در فضا جریان هوای کافی باید وجود داشته باشد.

مخزنها ظروف و لوله هایی که محتوی یا حامل مایعات قابل اشتعال بوده است باید قبل از شروع به جوشکاری از هر نوع مایعات یا مواد و گازها و بخارات قابل اشتعال کاملا پاک و تمیز شوند و پاک شدن مواد قابل اشتعال در انها مورد ازمایش قرار گیرد.

مجری گل میخ عرشه فولادی

در جاهایی که جوشکاری باید در مجاورت مواد منفجره انجام گیرد باید پیش بینی های لازم را بکار برد و یقین حاصل کرد که جرقه یا تفاله داغ به این مواد نرسند.اگر نتوان کار را حرکت داد در صورت امکان باید مواد قابل اشتعال را تا فاصله امنی از کار دور کرد،در غیر اینصورت باید هنگام جوشکاری مواد قابل احتراق را بوسیله پرده های نسوز یا ورقهای فلزی مستور ساخت.

باید از سقوط ذرات گداخته یا تفاله از درزها یا روزنه های کف کارگاه بر روی مواد قابل اشتعال که در فضای زیر ان قرار دارد جلوگیری کرد.مخصوصا باید دقت کرد که ذرات گداخته در چاله های ماشینهای افزار نیفتد.

در جاهایی که احتمال حریق می رود باید کارگری را مجهز با وسیله اتش نشانی مناسب در محل جوشکاری گماشت تا مراقب باشد.این کارگر باید 30 دقیقه پس از اتمام کار در محل جوشکاری نگهداشت تا از عدم اتش سوزی تدریجی کاملا مطمئن گردید.

احتیطات عمومی باید در کار کردن با نیروی برق رعایت شود. عایق کابل جوشکاری ممکن است به علت استعمال زیاد از حد جریان بسوزد و یا در اثر کشیده شدن روی اشیاء تیزبریده شود و یا انبرهای جوشکاری در اثر بی احتیاطی و سهل انگاری اسیب دیده و در مدار دستگاه جوشکاری اتصال کوتاه پیدا شود،قسمت اعظم این مخاطرات را می توان به وسیله مراقبت و نگهداری دقیق وسایل و تجهیزات از بین برد.

مجری گل میخ عرشه فولادی

اهمیت اتصال زمین خوب:

این اتصال حتما باید بدون هرگونه عیب و نقص انجام پذیرد.در کارهای عملی نظیر ساختمان ابنیه و کشتی سازی اغلب قطعه کار قسمت قابل ملاحظه ای از مدار اتصال زمین را تشکیل می دهد اما باید همیشه بخاطر داشت که این ترتیبات موجب کاهش قابل ملاحظه ای از ولتاژ خواهد شد که برای جبران ان باید کسری کافی منظور گردد.

شرکت عرش سازان سام دک تولید کننده و مجری سقف عرشه فولادی09123821932