1932 382 0912

مجری سقف عرشه فولادی

مجری سقف عرشه فولادی:این نوع سقف در سالهای اخیر رواج زیادی در ساختمان سازی پیدا کرده است.دلیل اصلی سرعت بالای اجرای ان است.اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی شامل تیرهای فرعی ،ورق گالوانیزه ذوزنقه ای گل میخ،بتن و ارماتور حرارتی است.البته برخی از مهندسین طراح یک ارماتور خمشی در پایین مقطع بتنی سقف (داخل کنگره ورق عرشه فولادی)تعبیه می کنند.در واقع طراح در این حالت از نقش ورق عرشه فولادی بعنوان المان کششی مقطع صرف نظر می کند و ورق عرشه فولادی را صرفا بعنوان قالب در نظر می گیرد.یکی دیگر از دلایل استفاده از سقف عرشه فولادی ایمنی قابل قبول ان در حین اجراست.چرا که پس از پخش کردن و اتصال ورق ها به سازه (به وسیله دستگاه میخکوب) یک بستر گسترده ایجاد میشود که یک سطح ایمن را در اختیار اکیپ اجرایی قرار می دهد و انها میتوانند با اطمینان خاطر و ایمنی بالا به عملیات اجرایی سقف بپردازند.

سقف کامپوزیت عرشه فولادی در مجموع شامل چهار نوع مصالح است که عبارتند از :

1-ورق فولادی گالوانیزه

2-برشگیریا گلمیخ

3-ارماتور

4-بتن

مجری سقف عرشه فولادی

ورق فولادی:ورق فولادی شاخص ترین مصالح این نوع سقف است که برای ساخت ان ورق فولادی گالوانیزه با ضخامت 0.8تا 1.2 میلیمتر را به وسیله دستگاه رولفرمینگ عرشه فولادی به روش نورد سرد به حالت کنگره ذوزنقه ای شکل دهی می کنند.برای محاسبه مشخصات هندسی مقطع می بایست از ضخامت پوشش گالوانیزه (zinc coating) صرف نظر نمود.ارتفاع ذوزنقه ها (عمق کنگره)حداکثر 75 میلیمتر می باشد.همچنین عرض متوسط کنگره های پر شده با بتن نباید کمتر از 50 میلیمتر باشد. این ورق ها می بایست در جان خود (قسمت شیبدار ورق)دارای فرو رفتگی ها و برجستگی هایی باشند تا درگیری بین فولاد وبتن را ایجاد نمایند.در طی مراحل بارگیری حمل و دپوی این ورق ها می بایست دقت لازم برای جلوگیری از تغییر شکل انها صورت گیرد.

برشگیر یا گلمیخ:برشگیر ها یا گل میخ های خاصی که در این نوع سقف استفاده می شود به جهت نوع مصالح و روش خاص اجرا،یکی دیگر از نقاط قوت این سقف محسوب می شود.قطر این برشگیرها حداکثر 20 میلیمتر و ارتفاع انها بسته به شکل ورق عرشه فولادی متغییر می باشد و در نهایت حداقل ارتفاع گلمیخ بعد از نصب که از بالای ورق ذوزنقه ای اندازه گیری می شود نباید کمتر از 40 میلیمتر باشد.

این گلمیخ ها به وسیله دستگاه جوش قوس الکتریکی خاصی که stud welder خوانده می شود به بال تیرهای سازه ای جوش می شود. این فرایند جوشکاری می تواند هم به صورت مستقیم روی بال تیر سازه ای انجام گیرد (Direct Attach Welding) و هم از روی ورق فولادی انجام گیرد(Thorugh the Sheet Weiding)  قبل از قرار گیری گل میخ یک حلقه سرامیکی در محل جوش قرار می گیرد تا از حوضچه مذاب ایجاد شده در لحظه ایجاد قوس الکتریکی محافظت نماید.

مجری سقف عرشه فولادی

ارماتور:ارماتور بندی در چهار مورد زیر می بایست اجرا گردد.

1-مقاومت در برابر لنگر  در دهانه های ممتد و کنسول ها

2-بارهای متمرکز یا بازشوها

3-ارماتور حرارتی

4مقاومت در برابر لنگر مثبت در صورتی که از عملکرد کششی ورق فولادی صرف نظر شود.ارماتور بندی این سقف در صورتی که با استفاده از میلگرد های اجدار مرسوم موجود در بازار صورت گیرد تا حدودی وقت گیر خواهد بود اما در صورتی استفاده از مش اماده این مرحله از اجرای سقف نیز با سرعت قابل قبولی صورت خواهد پذیرفت البته این مش های اماده می بایست مطابق با استانداردهای مربوطه ساخته ،حمل و نصب گردند.

حتما بخوانید  دیتیل سقف عرشه فولادی

بتن:مقاومت فشاری بتن مورد استفاده با توجه به اینکه از بتن سبک یا بتن معمولی استفاده شود و می تواند از 200 تا300 کیلوگرم بر سانتی مترمربع متغیر باشد که با توجه به نوع بارگذاری و مشخصات دهانه تعیین خواهد شد.در هنگام محاسبه مشخصات هندسی مقطع می بایست به جهت کنگره های ورق فولادی نسبت به تیر سازه ای موجود دقت نمود چرا که در صورت عمود بودن کنگره ها بر تیر ،از بتن موجود در زیر سطح فوقانی ورق ذوزنقه ای باید صرف نظر نمود.ضخامت دال بتنی در بالای کنگره ذوزنقه ای نباید از 50 میلیمتر کمتر باشد.با توجه به این موضوع در صورت استفاده از ورق فولادی با ارتفاع حداکثر 75 میلیمتر مجموع ضخامت سقف 125 میلیمتر خواهد بود.یکی دیگر از راهکارهای سرعت بخشیدن به اجرای سقف عرشه فولادی استفاده از بتن دارای فیبرهای پلیمری یا فولادی می باشد که با استفاده از ان می توان ارماتور بندی  را در اکثر نقاط عرشه فولادی حذف نمود که البته تهیه،حمل و ریختن ان می بایست با دقت خاص و بر اساس ائین نامه های مربوطه باشد.

مجری سقف عرشه فولادی

عرشه های فولادی یا مقاطع مختلط با استفاده از ورقهای ذوزنقه ای

-عرض متوسط کنگره های پر شده با بتن ،نباید کمتر از 50 میلی متر باشد.

-دال بتنی باید به تیر فولادی با استفاده از گلمیخ های برشگیر با قطر 20 میلی متر یا کمتر متصل شود.گلمیخ ها را می توان از روی ورق فولادی ذوزنقه ای و یا مستقیما به عضو فولادی جوش نمود.

حداقل ارتفاع گلمیخ بعد از نصب که از بالای ورق ذوزنقه ای اندازه گیری می شود،نباید کمتر از 40 میلیمتر باشد.

-ضخامت دال بتنی در بالای کنگره ورق ذوزنقه ای نباید از 50 میلی متر کمتر باشد.

مزایای سقف عرشه فولادی

1-سرعت اجرای بالا:سقف عرشه فولادی از نظر سرعت اجرا نسبت به سایر سقف ها چند برابر است،تمامی ورق ها بصورت اماده و برش خورده در محل نصب خود قرار داده میشوند و برشکاری و مونتاژ می شوند. جابجایی ورق با جرثقیل انجام می شود و تردد بر روی ورق با سرعت و ایمن انجام میشود.همپوشانی مراحل کار در حین اجرای سقف شامل نصب پارت بعدی اسکلت در حین اجرای سقف ،ارماتور بندی و بتن ریزی سقف های اماده شده،نصب ورق در طبقه اماده به کار،سرعت این سقف را 11 برابر نسبت به سقف تیرچه بلوک و کرمیت بالاتر می برد.

2-بدون نیاز به شمع بندی:در اجرای سقف عرشه فولادی با توجه به بارگذاری سقف و همچنین ضخامت ورق و طول دهانه میتوان حداکثر تا دهانه 3.5 متر را بدون شمع بندی و زدن جک اجرا کرد،که همین عامل باعث سرعت بیشتر کار و بهینه سازی مصرف اهن و هزینه های مربوط به متریال و هزینه های کارگری شده و امکان اجرای بتن چندین سقف در یک روز می باشد .در ضمن بعد از اجرای بتن ریزی مثل سقف تیرچه نیاز به بازکردن شمع نیست.مجری سقف عرشه فولادی

حتما بخوانید  سقف عرشه فولادی در سازه بتنی

3-امکان اجرای چندین سقف به طور همزمان:همانطور که اشاره شد چون از شمع زیر کار استفاده نمی شود و ساخت بنا بصورت اسکلت فلزی می باشدو همچنین ورق عرشه فولادی به عنوان یک عضو سازه ای و قالب خود ایستا و ماندگار در سقف می ماند امکان اجرای چندین سقف در روز وجود دارد که در نتیجه از هزینه های اضافی اوردن پمپ بتن و شمع زیر کار و قالب در چندین سری متوالی جلوگیری می کند.

4-حذف کامل مراحل قالب بندی و دکفراژ:ورق عرشه فولادی علاوه بر اینکه نقش یک المان کششی سازه ای را ایفا کرده و توان مقاومت کششی 350 مگاپاسکال دارد میتواند به عنوان یک قالب خود ایستا و کاملا ایمن استفاده گردد.معمولا در سازه هایی که نقش سازه ای ان کمتر است ،مثل پل به عنوان قالب بیشتر استفاده می شود.

5-کاهش تعداد تیرهای فرعی:چون سقف عرشه فولادی از لحاظ وزنی نسبت به سایر سقف ها سبکتر است و وزن مرده کمتری دارد لذا در طراحی این نوع سقف فواصل تیر ریزی میتواند بزرگتر اجرا شود چون هم ورق عرشه فولادی توان مقاومت با فواصل بزرگتر را دارد و هم وزن کلی سازه کمتر شده است.درسقف عرشه فولادی اگر ضخامت ورق 0.8 میلیمتر باشدفواصل تیر های فرعی میتواند تا 2.5 متر افزایش یابد و اگر این ضخامت به 1 میلیمتر افزایش یابد فواصل تیر ریزی می تواند حد اکثر به 3.5 متر افزایش یابد.

6-کاهش بار مرده:چون از لحاظ حراحی سازه ای سقف عرشه فولادی سبکتر بوده و اسکلت سازه را هم سبک می کند لذا حجم بتن ریزی سقف در مقایسه با سایر سقف ها کمتر بوده و بار مرده کمتری در سقف وجود دارد.

7-در اختیار داشتن یک عرشه فولادی با ایمنی بالا قبل از بتن ریزی:هنگام نصب ورق عرشه فولادی تمامی ورقها با یکدیگر چفت شده و نصاب جهت تردد روی سقف از ایمنی نسبتا خوبی برخوردار است.ورق ها بعد از عملیات برشکاری و نصب با میخ های فولادی تثبیت شده و گلمیخ جوش داده می شود بنابراین در هنگام رفت و امد و مرحله اتمام و بتن ریزی سطح کاملا ایمن و مطمئن وجو دارد.

8-کاهش ضخامت سقف:با توجه به سبک بودن سقف و ارتفاع تمام شده بتن ریزی و ضخامت سقف حداکثر ارتفاع قسمت بتن ریزی شده حدود 13 سانتیمتر می باشد که با توجه به کنگره ورق عرشه فولادی که بصورت ذوزنقه ای شکل می باشدمیانگین بتن مصرفی در این سقف 10 سانتیمتر است یعنی به ازاء هر متر مکعب بتن می توان 10 متر مربع سطح سقف را پوشش داد.

9-سطح یکنواخت و یکدست زیر سقف با ظاهری زیبا:چون ورق عرشه فولادی با سطح رویه گالوانیزه از زیبایی خوبی برخوردار است ،معمولا در پروژه هایی که نمای زیر سقف بصورت اکسپوز در نظر گرفته می شود نمای قابل توجهی را ایجاد می کند واز همین رو در مکانهایی مثل پارکینگ ها و حتی سالن کارخانه جات و اماکنی که سقف از زیر نیاز به تمیز کاری دارند این سقف می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد که در کاهش هزینه ها جهت انجام سقف کاذب خیلی موثر است.

10-قابلیت اجرا در پلان معماری پیچیده  با رعایت جزییات:با توجه به اینکه مراحل نصب سقف خیلی پیچیده نمی باشد میتوان با هر شکل پلان و انحنا و بدون محدودیت دهانه قابل اجرا باشد.

حتما بخوانید  سقف عرشه فولادی

11-امکان اجرای سقف های مختلف با کاربری ها و دهانه های متفاوت:با توجه به نوع استفاده از سقف و بارگذاری ان سقف عرشه فولادی در تمامی ساختمان ها (مسکونی – اداری-تجاری-ویلایی-صنعتی ) قابل طراحی و استفاده می باشد و به علت سهولت اجرا و مزایای دیگر این سقف روز به روز بر تعداد متقاضیان اجرای این سقف افزوده می گردد.

12-امکان شکل دهی و تعیین موقعیت دقیق داکتهای تاسیساتی:یکی از مزایای سقف عرشه فولادی تعیین موقعیت داکت ها و باز شو ها در سقف می باشد.که قبل از بتن ریزی جانمایی ها مشخص شده و بعد از مرحله بتن ریزی بازشو ها با سنگ فرز بریده شده و امکان عبور لوله های تاسیساتی بوجود می اید.

13-امکان اجرا در انواع شرایط اب و هوایی:سقف عرشه فولادی بعلت داشتن روکش گالوانیزه در شرایط اب و هوایی مختلف می تواند به کار برده شود بنا براین در تمامی نقاط کشور به راحتی میتوان از این سقف استفاده نمود.

14-پرت کمتر:چون تمامی ورق ها در کارخانه برش خورده و جانمایی انها روی سقف توسط مجری سقف مشخص شده و نقشه شاپ سقف عرشه فولادی تهیه شده است لذا کمترین پرت مصالح در این سقف حائز اهمیت است.

مجری سقف عرشه فولادی

اجرای سقف عرشه فولادی:

نصب ورقهای فولادی با سرعت بالایی انجام میگیرد چرا که پس از چیدن ورق ها و پوشش دهانه ها به وسیله دستگاه میخکوب مخصوص، ورق ها را در محل نشیمن روی تیر های سازه ای ثابت کرد پس از این مرحله که می بایست به صورت همزمان یا بلافاصله بعد از چیدن ورق ها انجام گیرد.گلمیخ ها نصب و سپس ارماتور بندی بالایی انجام خواهد شد.

همانطور که گفته شد مراحل اجرای این سقف یکی پس از دیگری با سرعت بالایی انجام می شود و با توجه به این موضوع که برای اجرای سقف کامپوزیت عرشه فولادی نیازی به شمع بندی نیست (تا دهانه 3 متر)این امکان وجود دارد که چندین سقف به طور همزمان  پس از نصب ورق ها،ثابت کردن انها و نصب گل میخ ها و اجرای ارماتور بتن ریزی شوند.این امر موجب می گردد تا در ساختمان های بلند مرتبه که معمولا عملیات  نصب اسکلت با سرعت بیشتری صورت میگیرد دیگر با مشکل سرعت پایین اجرای سقف ها مواجه نباشیم.انچه در اینجا لازم به ذکر است این است که در برخی از پروژه های ساختمانی،سازه بر اساس نوع سقف دیگری طراحی شده است بنابراین تیر های فرعی می بایست ازمجدد و با توجه به مشخصات فنی سقف کامپوزیت عرشه فولادی طراحی شوند.

این سقف به طور معمول تا دهانه 3 متر بدون نیاز به شمع بندی قابل اجراست بدین معنی که دهانه ای بطول 6 متر بدون نیاز به شمع  و فقط با نصب یک تیر فرعی به وسیله این نوع سقف قابل اجرا خواهد بود.معمولا برای دهانه های بیش از 3 متر از شمع بندی موقت (Temporary Propping) استفاده میشود که بسته به نیاز و شرایط از یک یا دو ردیف شمع استفاده خواهد شد.

 

مجری سقف عرشه فولادی-عرش سازان سام دک 09123821932